Pages

29 August 2009

Murah Rezeki..


Seorang ahli sufi ,Abu Yazid al-Busthami dikunjungi seorang lelaki yg wajahnya murung
dan kening selalu berkerut.Lelaki itu mengadu ,." Tuan,sepanjang hidup saya,
rasanya tidak pernah lepas saya beribadah kpd Allah.Org lain sudah lelap,saya masih bermunajat.Isteri saya belum bangun,saya sudah mengaji.Saya juga bukan pemalas
yang enggan mencari rezeki.Tetapi mengapa saya selalu malang dan kehidupan saya
penuh kesulitan??"

Abu Yazid menjawab sederhana, " Perbaikilah penampilanmu,ubah lah roman mukamu.
Kau tahu ,Rasulullah adlah manusia yg paling miskin namun wajahnya selalu ceria dan tidak pernah keruh.Sebab kata Rasulullah,salah satu tanda penghuni neraka ialah muka masam yg membuatkn orang curiga kpdnya,."

Mulai hari itu,wajah lelaki itu senantiasa berseri.Setiap kesedihan diterima dgn sabar,tanpa mengeluh.Alhamdulillah,selepas itu dia tidak pernah datang lg utk berkeluh kesah.
Sikapnya jg mula ramah,wajahnya sntiasa menguntum senyuman persahabatan.

Tidak hairan jika
Imam Hassan Al-Basri berpendapat,awal keberhasilan sesuatu pekerjaan adalah raut muka yg ramah dan penuh senyum.

Bahkan Rasulullah menegaskan,senyum adalah sedekah paling murah ttp paling besar pahalanya.

No comments: